Tutaj znajdziesz listę najczęściej zadawanych pytań... a właściwie pytań, które uznałyśmy, że mogą nurtować osoby, które są zainteresowane dołączeniem lub po prostu chcą uzupełnić ewentualne luki w wiedzy o świecie Cyklu Zatracenia. Szukając konkretnego pytania polecamy F3 lub ctrl+F
Jeśli twojego pytania nie ma na liście, zostaw je w komentarzu, a my postaramy się na nie odpowiedzieć tak szybko, jak to możliwe.
Ogólne
1. Czym dokładnie jest Cykl Zatracenia?
Odp: Cykl Zatracenia to blog roleplay, co oznacza tyle, że gracze kreują własne postacie na podstawie formularza i osadzają je w świecie przedstawionym stworzonym przed administrację. Dołączający opisują życie swoich bohaterów i kierują ich poczynaniami tak, jak tylko mają ochotę, podejmują interakcje z innymi postaciami i stawiają czoła problemom. Każdy wątek rozpoczyna się opowiadaniem wstawionym do posta, a kontynuacje są umieszczane w komentarzach. CZ wyróżnia się na tle innych blogów tym, że nasz czas jest już z góry policzony – mamy przed sobą tylko jeden rok gry. Ponadto można powiedzieć, ze nasz blog jest raczej tworem luźnym, dlatego też zezwalamy tutaj na prowadzenie samych wątków indywidualnych dla osób, które nie przepadają za pisaniem grupowym.
2. Czy przed dołączeniem muszę zadeklarować znajomość wszystkich zakładek na blogu?
Odp: Pełna znajomość jest wymagana tylko w przypadku dwóch zakładek, a są to: reguły gry oraz fabuła. Ze względu na dużą ilość tekstu nie ma konieczności czytania wszystkich stron na blogu, jeśli jednak pragniemy w opowiadaniu wspomnieć o czymś, co wykracza poza wiedzę podstawową, obowiązkiem piszącego jest też przeczytać fragment poświęcony temu tematowi. Do FAQ radzimy zaglądać w przypadku posiadania wszelkich pytań dotyczących bloga, jako że najprawdopodobniej odpowiedź już tam jest.
3. Czy można zmienić bohaterowi zwierzęcą formę w trakcie gry?
Odp: Nie, każda postać zmienia się w jedno zwierzę i nie ma opcji jego zmiany.
4. Czy istnieje limit postaci?
Odp: Nie istnieje limit posiadanych postaci, ale jeśli chce się posiadać jednocześnie więcej niż dwie postacie, pojawiają się warunki, które trzeba wcześniej spełnić. Aby stworzyć trzecią i każdą następną postać należy pozostałymi poprzednimi mieć napisane 10 odpisów na głowę, a czas istnienia ostatnio stworzonego bohatera nie może być krótszy niż dwa tygodnie. Ponadto w przypadku usunięcia jednej z postaci należy odczekać tydzień przed stworzeniem nowej, bez względu na posiadaną ilość.
Tworzenie postaci
1. Czy moja postać może mieć w sile formy 5, nie będąc jednocześnie osobą pracującą dla wojska, policji lub SOW-u?
Odp: Tak, ale tylko i wyłącznie w przypadku, gdy postać bardzo stara się utrzymywać więź z naturą i unika kontaktu z technologią jak tylko się da. W dobie, gdy wszelkiego rodzaju sprzęty ułatwiają życie ciężko jest być w bliskim kontakcie z dziką przyrodą i dlatego bez odpowiedniego wyszkolenia najwyższą siłę formy może mieć tylko bohater przebywający na co dzień z dala od nowoczesnego świata, przykładowo pasterz zamieszkujący góry czy członek odosobnionej społeczności, która żyje tak, jak za dawnych czasów.
2. Co wpisać w punktach o kolorze sierści/łusek/piór/skóry itp. jeśli postać jest wielobarwna/kolor trudno określić, bo zmienia się w zależności od padania światła lub posiada wzór na futrze?
Odp: Jeśli postać posiada przykładowo upierzenie w dwóch lub trzech kolorach łatwych do określenia, wtedy można wymienić te kolory (np. biało-czarno-brązowe), jeśli natomiast występuje znacznie więcej barw, wtedy należy zapisać maksymalnie trzy barwy dominujące. Ponieważ postaci zwierzęce muszą umaszczeniem odzwierciedlać swoje dzikie odpowiedniki (jeśli bazujemy na realnie żyjącym stworzeniu), w razie wątpliwości co do koloru warto przeszukać internet/inne źródła w poszukiwaniu odpowiedzi. Jeśli futro postaci zwierzęcej pokrywa wyraźny, konkretny wzór, należy dopisać to obok głównego koloru (np. rudawy w czarne pręgi lub rudawy; czarne pręgi). Pamiętaj, że głównym miejscem na opisanie aparycji postaci jest punkt "wygląd" i tam możesz rozpisać się do woli, a w punktach należących bezpośrednio do "dowodu" należy zachować zwięzłość.
3. Co gdy chciałbym wykorzystać art spoza listy?
Odp: W takim przypadku przed dołączeniem postaci musisz wysłać nam screenshot ze zgodą autora – nieważne, czy będzie to zdjęcie waszej konwersacji w wiadomościach prywatnych czy profil autora, na którym wyraźnie została zapisana zgoda na używanie prac. Bez tego art spoza listy nie będzie zaakceptowany.
4. Czy jest jakiś sposób, aby móc użyć arta oznaczonego jako commission?
Odp: Takiego rysunku możesz użyć tylko i wyłącznie, jeśli zdobędziesz i okażesz dowód na zgodę zarówno autora pracy, jak i jego nabywcy (często też właściciela przedstawionej postaci).
13. Czy zwierzę, w które zmienia się moja postać musi istnieć w rzeczywistym świecie?
Odp: Nie, stworzenie nie musi mieć swojego realnego odpowiednika, pod warunkiem, że mogłoby zaistnieć w prawdziwym świecie. Dobrze dlatego w takim przypadku bazować na istniejących stworzeniach, zmieniając niektóre ich cechy, tak, by nadal bez problemu zaliczały się do swoich ras.
14. Czy moja postać może mieć od początku gry partnera i/lub dzieci?
Odp: Jako, że akcja bloga przedstawia tylko ostatni rok życia wszystkich ludzi, to wiadomo, że do tego czasu sporo postaci założyło rodziny lub chociażby jest w związku i dlatego zezwalamy bohaterowi na posiadanie zaawansowanych relacji z NPC od samego początku. Co zaś tyczy się posiadania grywalnego partnera/dziecka – również nie mamy nic przeciwko, pod warunkiem, że dogadasz się z autorem drugiej postaci. Nie można na start wiązać się z postacią istniejącą, która przed dołączeniem twojego bohatera była singlem/bezdzietna (chyba, że zostanie to wyjaśnione fabularnie).
15. Czy postać zwierzęca może mieć wielobarwne futro/pióra/łuski?
5. Czy można używać innych fotomanipulacji niż blogowe?
Odp: Tak, ale należy wtedy postąpić tak samo, jak w przypadku artów – trzeba przesłać zrzut ekranu ze zgodą autora.
6. Jaka jest średnia życia postaci?
Odp: Ludzie w świecie przedstawionym bloga żyją tyle, ile człowiek w prawdziwym życiu, czyli średnio 70-80 lat, aczkolwiek zdarzają się osobniki dożywające setki.
7. Czy postać musi zamieszkiwać na piątym kontynencie?
Odp: Tak, ale akcje wątków nie muszą się tam znajdować, choć zalecane jest trzymanie się Andromedy, jako że to tam dzieje się najwięcej, oraz mieszkając poza nią bohater może mieć problem z dotarciem do innych postaci i pisaniem z nimi.
8. Czy są jakieś ograniczenia co do stylu wypełnienia formularza (np. wymagana osoba)?
Odp: Poza podanymi w formularzu minimum co do ilości tekstu i obowiązkiem zachowania zwięzłości w punktach zaliczanych do "dowodu" nie ma żadnych ograniczeń.
9. Czy moja postać może mieć sporą niedowagę albo nadwagę?
Odp: Świat nie jest idealny, dlatego w żadnym wypadku nie zabraniamy tworzenia postaci z odstępstwami od normy. Ważne jest tylko, aby tworząc takiego bohatera zdawać sobie sprawę z rzeczy, które się z tym wiążą, np. anorektyczka nie będzie na tyle silna, by powalić swoją rówieśniczkę o większej wadze, a osoba otyła raczej nie będzie wyśmienitym sprinterem.
10. Jakie mutacje są dopuszczalne dla formy ludzkiej i zwierzęcej?
Odp: Natura raczej stara się wyzbyć osobników chorych, ale jako że ludzie coraz częściej próbują ją oszukać, to zdarzają się niezwykle rzadkie przypadki ludzi żyjących z mutacją. Zezwalamy na tworzenie postaci przykładowo z albinizmem, ale dwa ogony czy bliźniaki syjamskie są rzeczą na tyle rzadką, że sobie je odpuszczamy.
11. Czy postać może mieć protezę (np. nogi lub ręki) i czy przenosi się ona na postać zwierzęcą?
Odp: Tak samo jak soczewki korekcyjne czy aparaty słuchowe istnieją też protezy, które dopasowują się do obu form. Ponadto członkowie SOW-u, a także funkcjonariusze policji czy wojskowi mogą mieć ulepszone protezy, które umożliwiają np. schowanie w nich broni. Osoby emerytowane/wyrzucone mają zmieniane ulepszone protezy na zwykłe, aby zapobiegać nadużyciu. Każdy, kto posiada ulepszoną protezę, a nie należy do żadnej z tych służb łamie prawo i podlega surowym karom wyznaczonym przez GR, od wielu lat więzienia do przysłowiowej kulki w łeb.
12. Czy istnieją jakieś kryteria co do wyboru imienia i nazwiska postaci?
6. Jaka jest średnia życia postaci?
Odp: Ludzie w świecie przedstawionym bloga żyją tyle, ile człowiek w prawdziwym życiu, czyli średnio 70-80 lat, aczkolwiek zdarzają się osobniki dożywające setki.
7. Czy postać musi zamieszkiwać na piątym kontynencie?
Odp: Tak, ale akcje wątków nie muszą się tam znajdować, choć zalecane jest trzymanie się Andromedy, jako że to tam dzieje się najwięcej, oraz mieszkając poza nią bohater może mieć problem z dotarciem do innych postaci i pisaniem z nimi.
8. Czy są jakieś ograniczenia co do stylu wypełnienia formularza (np. wymagana osoba)?
Odp: Poza podanymi w formularzu minimum co do ilości tekstu i obowiązkiem zachowania zwięzłości w punktach zaliczanych do "dowodu" nie ma żadnych ograniczeń.
9. Czy moja postać może mieć sporą niedowagę albo nadwagę?
Odp: Świat nie jest idealny, dlatego w żadnym wypadku nie zabraniamy tworzenia postaci z odstępstwami od normy. Ważne jest tylko, aby tworząc takiego bohatera zdawać sobie sprawę z rzeczy, które się z tym wiążą, np. anorektyczka nie będzie na tyle silna, by powalić swoją rówieśniczkę o większej wadze, a osoba otyła raczej nie będzie wyśmienitym sprinterem.
10. Jakie mutacje są dopuszczalne dla formy ludzkiej i zwierzęcej?
Odp: Natura raczej stara się wyzbyć osobników chorych, ale jako że ludzie coraz częściej próbują ją oszukać, to zdarzają się niezwykle rzadkie przypadki ludzi żyjących z mutacją. Zezwalamy na tworzenie postaci przykładowo z albinizmem, ale dwa ogony czy bliźniaki syjamskie są rzeczą na tyle rzadką, że sobie je odpuszczamy.
11. Czy postać może mieć protezę (np. nogi lub ręki) i czy przenosi się ona na postać zwierzęcą?
Odp: Tak samo jak soczewki korekcyjne czy aparaty słuchowe istnieją też protezy, które dopasowują się do obu form. Ponadto członkowie SOW-u, a także funkcjonariusze policji czy wojskowi mogą mieć ulepszone protezy, które umożliwiają np. schowanie w nich broni. Osoby emerytowane/wyrzucone mają zmieniane ulepszone protezy na zwykłe, aby zapobiegać nadużyciu. Każdy, kto posiada ulepszoną protezę, a nie należy do żadnej z tych służb łamie prawo i podlega surowym karom wyznaczonym przez GR, od wielu lat więzienia do przysłowiowej kulki w łeb.
12. Czy istnieją jakieś kryteria co do wyboru imienia i nazwiska postaci?
Odp: Imiona postaci mogą być zarówno samodzielnie wymyślone, jak i inspirowane tymi z prawdziwego świata. Jednakże imiona powinny być inspirowane tymi pochodzenia angielskiego lub być stylizowane na takowe. (zabronione są imiona takie jak Jan Kowalski czy Kobayashi Yamada)
13. Czy zwierzę, w które zmienia się moja postać musi istnieć w rzeczywistym świecie?
Odp: Nie, stworzenie nie musi mieć swojego realnego odpowiednika, pod warunkiem, że mogłoby zaistnieć w prawdziwym świecie. Dobrze dlatego w takim przypadku bazować na istniejących stworzeniach, zmieniając niektóre ich cechy, tak, by nadal bez problemu zaliczały się do swoich ras.
14. Czy moja postać może mieć od początku gry partnera i/lub dzieci?
Odp: Jako, że akcja bloga przedstawia tylko ostatni rok życia wszystkich ludzi, to wiadomo, że do tego czasu sporo postaci założyło rodziny lub chociażby jest w związku i dlatego zezwalamy bohaterowi na posiadanie zaawansowanych relacji z NPC od samego początku. Co zaś tyczy się posiadania grywalnego partnera/dziecka – również nie mamy nic przeciwko, pod warunkiem, że dogadasz się z autorem drugiej postaci. Nie można na start wiązać się z postacią istniejącą, która przed dołączeniem twojego bohatera była singlem/bezdzietna (chyba, że zostanie to wyjaśnione fabularnie).
15. Czy postać zwierzęca może mieć wielobarwne futro/pióra/łuski?
Odp: Nie, chyba, że leży to w jej naturze (np. niektóre gatunki węży). Nie można stworzyć przykładowo wilka z różowym futrem czy tęczowego orła, ponieważ odpowiednie umaszczenie pozwala drapieżnikowi być mniej widocznym dla ofiary i mimo, że sporo ludzi już dawno nie poluje w swoich zwierzęcych skórach, to ewolucja nie postępuje na tyle szybko, by przez ten czas zmienić ich ubarwienie. Jedynym nienaturalnym akcentem kolorystycznym mogą być oczy zwierzęcia, które są takie same, jak oczy postaci w jej ludzkiej formie.
16. Czy mogę wstawić do formularza fałszywe dane na temat postaci (np. jej historię)?
16. Czy mogę wstawić do formularza fałszywe dane na temat postaci (np. jej historię)?
Odp: Tak, dopóki nie będzie to istotnie wpływało na fabułę bloga (patrz: reguły gry –> postać –> karta postaci)
17. Czy mogę zataić moje dane kontaktowe w formularzu?
Odp: Nie. Dołączając do bloga automatycznie wyrażasz zgodę na publikację twojego adresu e-mail i nazw kont w formularzu, aby inni gracze mogli się łatwo z tobą skontaktować.
Świat przedstawiony
1. Jakie działania podejmuje GR w sprawie Hakera i końca świata?
Odp: Od opublikowania wiadomości o tym, że za rok ma nastąpić koniec świata cały świat pogrążył się w chaosie. Niektóre przedsiębiorstwa i miejsca pracy w przypływie emocji zaprzestały działalności, a ludzie poddali się panice. GR stara się ze wszystkich sił wmówić ludziom, że wizja końca świata jest fałszywa i nie ma się czego bać. Między innymi wystawia znanych i poważanych naukowców oraz inne autorytety, które publicznie temu zaprzeczają. Ponadto wysyła ona służby specjalne na poszukiwanie sprawców, którzy są w jej oczach największymi przestępcami i jest w stanie zapłacić sowicie każdemu, kto poda jakiekolwiek informacje na ich temat. Jest jednak też druga, mniej przyjemna strona medalu – GR stara się eliminować wszystkie niewygodne dla siebie osoby, które mogłyby poddawać w wątpliwość ich działania i siać panikę wśród społeczeństwa.
2. Jak ma się sprawa ze zwierzętami domowymi i gospodarskimi?
Odp: Zwierzęta gospodarskie istnieją tak samo jak wszystkie inne zwierzęta z prawdziwego życia i sprawą normalną jest hodowanie koni, krów, świni czy kur w celu uzyskania surowców i pożywienia. Ludzie jednak trzymają je tylko dla powyższych celów, ponieważ za niemoralne uważa się oswajanie dzikiego zwierzęcia "do towarzystwa" czy by trzymać je w domu jako ozdobę. Jako, że wielu z nas nie wyobraża sobie życia bez zwierząt domowych, w świecie CZ powstała firma zajmująca się produkcją pupili-robotów, które do złudzenia zachowaniem przypominają prawdziwe zwierzęta i mogą być zaprogramowane do obrony posesji, odstraszania szkodników czy po prostu przejęcia roli czworonożnych 24h/doba członków rodziny. Nie zastąpi to wprawdzie prawdziwego zwierzęcia, ale jest znacznie wygodniejsze, nieuczulające no i sumienie ludzi pozostaje w miarę czyste.
3. Czy postać musi w ogóle się przemieniać albo na odwrót – czy może być cały czas w postaci zwierzęcej?
Odp: Przemiana jest rzeczą dobrowolną, z której można korzystać, ale nie trzeba, jednak im rzadziej bohater pozwala się wydostać na zewnątrz swojej zwierzęcej naturze, tym słabsza ona się staje, a z czasem może nawet całkiem zaniknąć. Jeśli jesteś pewien, że nie będziesz chciał, aby twoja postać posiadała tę umiejętność, nic nie stoi na przeszkodzie, aby stworzyć bohatera bez drugiej formy, bo tacy ludzie są w obecnych czasach coraz częściej na porządku dziennym. Jeśli zaś chodzi o stałą egzystencję jako zwierzę – nie ma ku temu żadnych przeciwwskazań, jednak należy mieć na uwadze, że postać, która w ogóle się nie przemienia, nie będzie mogła wykonywać podstawowych czynności, pracować czy korzystać z sprzętów przystosowanych do ludzkiego użytkownika. Nie można stworzyć postaci bez ludzkiej formy – bądź co bądź, bohaterowie bloga to jednak ludzie, nie zwierzęta.
4. Czy ludzie potrafią porozumiewać się z prawdziwymi zwierzętami?
Odp: Nie. Jak było wspomniane, zwierzęce formy postaci są tylko imitacją, wprawdzie nierzadko opartą na wyglądzie prawdziwego zwierzęcia, ale mimo tego się nim nie będącą. Zwierzęta nie potrafią przeprowadzać konwersacji na poziomie ludzkim i o ile uniwersalne komunikaty jak np. warczenie mogą dać pożądany efekt (ucieczkę lub rozjuszenie), o tyle próby porozumienia się ze zwierzętami bezpośrednio nigdy nie wypalą.
5. Czy istnieją jakieś ubrania lub akcesoria specjalne, które działaniem przypominają kombinezony wojskowe?
Odp: Poza kombinezonami przeznaczonymi dla wojska, policji i SOW-u istnieją też normalne ubrania dla cywilów o takich samych właściwościach, tylko, że ze względu na dość młodą i kosztowną technologię nie są one powszechnie dostępne i kosztują niemało. Ludzie najczęściej zaopatrują się w nie poprzez wyspecjalizowane sklepy internetowe lub kupując je na czarno. Poza ubraniami istnieją też soczewki korekcyjne i aparaty słuchowe, które działają w formie zwierzęcej, wyostrzając wzrok i słuch. Są one dostępne tylko za zgodą lekarza specjalisty lub też – oczywiście – od nielegalnie działających handlarzy.
6. Jak funkcjonuje wojsko, policja i SOW, biorąc pod uwagę, ze bohaterowie zmieniają się w zwierzęta?
Odp: Poza standardowym szkoleniem postacie mają ćwiczenia sprawnościowe, które są wykonywane w zwierzęcej formie, duży nacisk kładzie się też na zżycie się z nią i dlatego co jakiś czas dla jednostek pracujących w miejscach zdominowanych przez technologię organizowane są wyjazdy do dziczy na któryś z kontynentów, gdzie przeprowadzane są dodatkowe szkolenia.
7. Czy wraz z utratą formy traci się przywileje typu wyostrzone zmysły etc?
Odp: Tak.
8. Czy zmniejszenie/zwiększenie się siły formy wpływa na wyostrzone zmysły postaci?
Odp: Tak, zmiana siły formy wpływa na zmysły, jednak nie w takim stopniu, aby móc zniwelować np. wadę wzroku.
9. Jak ludzkie wady wzroku i słuchu wpływają na nich w zwierzęcej formie (jako że mają wtedy wyostrzone zmysły)?
Odp: Każda rasa ma pewne zmysły bardziej rozwinięte od zwykłych ludzi, jednak nie oznacza to, że nie mogą one ulec pogorszeniu. W przypadku np. wady wzroku u rasy, która ma lepszy wzrok niż przeciętny człowiek musi być ona dużo bardziej zaawansowana, aby postać mogła porównywać się do osoby ze świata realnego z podobną wadą.
10. Czy wady wzroku, rany i inne uszkodzenia przechodzą na zwierzęcą formę?
Odp: Tak, w miarę możliwości.
11. Czy w świecie CZ funkcjonują marki i firmy znane ze świata realnego (np. Facebook)?
Odp: Tak.
12. Jakich jednostek miary używa się w świecie CZ?
Odp: Używamy takich samych jednostek miary, jakich używa się w Polsce (np. centymetry, litry).
13. Jak ma się sprawa z myślistwem i kłusownictwem oraz cyrkami?
Odp: Myśliwy zabijający roślinożerne zwierzę dla pożywienia czy skór (za zgodą) lub zajmujący się gospodarką łowiecką jest na porządku dziennym, jednak postać zabijająca nielegalnie lub dla zabawy podlega surowym karom ze strony służb specjalnych. W społeczeństwie bardzo tępione jest zabijanie drapieżników i uznawane za niemoralne. Mimo tego bardzo rzadko zdarzają się osoby handlujące nielegalnie zabitymi zwierzętami. Co zaś do cyrków czy innych atrakcji, w których biorą udział zwierzęta, to nie istnieją one w świecie Cyklu Zatracenia, a we wszelkich pokazach mogą brać udział tylko ludzie (w którejkolwiek formie).
14. Co dzieje się z zawartością żołądka postaci po przemianie?
Odp: Podczas przemiany zawartość żołądka kurczy się odpowiednio do jego skali wielkości po przemianie, jeśli postać staje się mniejsza. Jeśli nie, wszystko pozostaje bez zmian. Każda postać zwierzęca może spokojnie trawić to, co może zjeść człowiek, za sprawą dostosowań układu pokarmowego i na odwrót, nie może jednak zjadać tych rzeczy w postaci, w której nie jest do tego przystosowana (np. uzębienie wilka nie pozwala mu żywić się roślinami, a człowiek raczej nie zje padliny).
Brak komentarzy
Prześlij komentarz
Pisząc jako anonim nie zapomnij się podpisać!