Reguły gry

Kwestie Techniczne

  • Reguły stworzono po to, aby ułatwić i umilić graczom rozgrywkę – w razie notorycznego niestosowania się do głównych zasad będą wyciągane konsekwencje.
  • Administracja Cyklu Zatracenia nie odpowiada za złe zachowanie członków bloga poza obrębem strony oraz oficjalnego serwera Discord i w związku z tym nie angażuje się w żadne kłótnie będące poza jej zasięgiem.
  • O nieobecności oraz zmniejszonej aktywności należy zawsze informować administrację na poczcie – pozwala to nie zgubić żadnej wiadomości w nawale postów. 
  • Obowiązkiem administracji jest wyraźne poinformowanie użytkowników przy każdorazowej zmianie reguł – nie zalicza się do tego poprawek czysto stylistycznych i ortograficznych/interpunkcyjnych.
  • Pamiętaj, by zapoznać się z naszą polityką prywatności. Znajdziesz tam m.in. zasady dotyczące przetwarzania twoich danych osobowych na blogu. Platforma blogger.com (należąca do Google) również posiada własną politykę prywatności, którą można przeczytać TU.
  • Serwer bloga posiada odrębny spis zasad, znajdujący się na kanale "#regulamin" (tam będą wpierw przekierowani nowi użytkownicy).
  • Wszelkie skargi i zażalenia należy kierować na e-mail bloga.

Postać

Tworzenie postaci


Grafika

  • Głównym rodzajem grafiki na blogu są tzw. fotomanipulacje, czyli zdjęcia przerobione tak, by przypominały rysunki (arty). Są one wykonywane przez administrację w momencie wysłania formularza (staramy się wykonywać prace do tygodnia od momentu odebrania wiadomości). Istnieje jednak możliwość użycia prawdziwego rysunku jako wizerunek postaci, jeśli spełnia wspomniane niżej warunki.
  • Zarówno zdjęcie na fotomanipulację, jak i art muszą spełniać następujące wymogi:
    – postać musi mieć widoczną głowę (od przodu lub z boku) [DOBRZE | ŹLE]. Dolna część twarzy może być zakryta;
    – zdjęcie/art nie może przedstawiać sceny brutalnej lub nacechowanej erotycznie (postać nie może być naga);
    – plik musi mieć duże wymiary i być dobrej jakości;
    – na obrazku musi się znajdować tylko jedna postać (nie liczymy rozmazanego tłumu za postacią);
    – obraz musi mieć tło (sam w sobie, ewentualnie musi być ono załączone jako osobny plik);
    – musi być zezwolenie na przerobienie (w przypadku zdjęcia)/przycięcie obrazu (w przypadku artów);
    – autor musi być znany.
  • Dozwolone jest korzystanie tylko z tych artów, na których używanie blog/tworzący postać posiada zgodę, nadaną przez autora pracy i właściciela przedstawionej na nich postaci (w przypadku tzw. commissionów). Zgoda musi być przedstawiona w postaci zrzutu ekranu z konwersacją z autorem lub jego profilu, gdzie wyraża on ogólną zgodę na korzystanie.
  • Można samemu narysować wizerunek postaci, pod warunkiem, że praca zostanie wykonana komputerowo i jest ona estetyczna, nie skalkowana oraz wykonana realistycznym stylem [DOBRZE | ŹLE]. Zasada ta jest przyjęta ze względu na zachowanie estetyki Kart Postaci.
  • Fotomanipulacje wykonane przez administrację są objęte następującymi zasadami użytkowania:
    – wykonana praca jest własnością autorów – nie możesz uważać jej za swoją i używać jej ani publikować poza blogiem bez zgody;
    – autorzy nie czerpią zysków materialnych ze swoich prac, ale mogą je publikować na serwisach zrzeszających artystów, np. na DeviantArt (gdzie muszą zaznaczyć, czyją postać przedstawia praca);
    – nie możesz w żaden sposób przerabiać pracy bez zgody;
    – administratorzy mają pełne prawo odmówić wykonania pracy, jeśli jest niepewność co do nienaruszania praw autorskich osób trzecich;
    – przyznajemy się bez bicia – jesteśmy amatorami. Staramy się edytować zdjęcia tak, aby wyglądały jak najlepiej, ale nie zawsze praca może dorównać oczekiwaniom zlecającego. Prosimy o to, aby wybierać zdjęcia niewymagające wielu skomplikowanych modyfikacji (np. zmiana koloru rozwianych na wietrze włosów) – im jest ich więcej, tym sztuczniej wygląda praca.

Karta Postaci

  • Przed wstawieniem formularza administracja ma obowiązek sprawdzenia prawidłowości wypełnienia wszystkich punktów i ogólnej kompletności. W razie zauważenia błędów musi odesłać ona autorowi postaci listę rzeczy, które należy poprawić. Nie ma możliwości samodzielnego wstawienia karty postaci – jest to spowodowane koniecznością wklejenia kodu dostosowującego wygląd strony w HTML bloga, do którego dostęp ma tylko administrator.
  • Każda postać poza możliwością zmiany formy w konkretne zwierzę (zgodne z zasadami uniwersum, szczegóły w Postać –> Przemiana) nie może posiadać żadnych nadnaturalnych umiejętności – do tego zaliczamy też nierealistyczny, pozbawiony wad charakter (tzw. Mary Sue).
  • Zabronione jest umieszczanie w formularzu treści nacechowanych erotycznie.
  • Stworzenie i prowadzenie postaci istotnie wpływającej na fabułę bloga, np. polityka należącego do Głównej Rady jest dozwolone tylko za zgodą i po konsultacji pomysłu z administracją.
  • Tworząc postać NPC uzupełnij tylko punkty z drugiego segmentu formularza oraz napisz ogólny opis postaci (maks. 200 słów – musi zawierać przynajmniej opis wyglądu).

Przemiana

  • Każdy może zmieniać się tylko w jedną, wybraną formę zwierzęcia, adekwatną do wybranej rasy i będącą z natury drapieżnikiem. Zwierzęce formy zazwyczaj są nieco większe niż przeciętny przedstawiciel danego gatunku i dziedziczą po swojej ludzkiej formie kolor oczu. Formy zwierzęce jednak nie są prawdziwymi kopiami zwykłych zwierząt. To znaczy, że ktoś, kto zmienia się w dane zwierzę tak naprawdę się nim nie staje, jest tylko stworzeniem o łudząco podobnym wyglądzie i zachowaniu, a prawdziwie dzikie odpowiedniki nie traktują go jak swojego.
  • Dla dzieci proces przemiany jest dość bolesny i długi (trwa około 5 minut), jednak im więcej następuje przemian, tym są szybsze i mniej bolesne. U dorosłych za to dochodzi do bezbolesnej, szybkiej przemiany (około 10 sekund), a specjalnie wyszkolonym jednostkom zajmuje to maksymalnie 2 sekundy. W trakcie przemiany ciało jest praktycznie bezwładne, zastyga w pozycji w której przemiana się rozpoczęła – postać nie może w tym czasie mówić, zmieniać samodzielnie położenia ani zaspokajać potrzeb takich jak głód czy wydalanie.
  • Ubrania nie ulegają przemianie. Dlatego też wskazane jest wcześniej je zdjąć, ponieważ inaczej mogą się rozerwać lub obezwładnić postać. Wyjątkiem są wyżej wspomniani żołnierze i służby jednostek specjalnych, którzy noszą specjalne kombinezony, wtapiające się w skórę podczas przemiany i po wszystkim wracające do pierwotnego stanu. Owe stroje, niestety, są dostępne dla zwykłych ludzi tylko po niebotycznych cenach lub na czarnym rynku, dlatego też nie są zbyt popularne.
  • Nie ma żadnych ograniczeń co do miejsca zmiany formy ani długości jej trwania. Postać może zostać w którejkolwiek formie chce przez dowolny czas.
  • Postać zwierzęca przejmuje od formy ludzkiej blizny, braki kończyn i urazy (w miarę możliwości). Postać zwierzęca musi być naturalna, tak więc nie może posiadać elementów, których dane zwierzę w normalnych okolicznościach nie posiada (wyjątkiem jest wyżej wspomniany kolor oczu, dziedziczony po ludzkiej formie). Mutacje typu albinizm są dozwolone, aczkolwiek są one niezwykle rzadkie.
  • Człowiek zmieniony w zwierzę nie potrafi mówić ludzkim głosem i może tylko wydawać dźwięki charakterystyczne dla jego formy (np. ryczeć albo szczekać) i korzystać z mowy ciała. Jednocześnie rozumie to, co mówią inni ludzie.
  • Im dalej od natury postać się znajduje, tym bardziej cierpi jej zwierzęca forma. Bohater nie odczuwa osłabiania w postaci bólu czy innych anormalnych reakcji, jednak ma coraz większe problemy z przemianą. Jeśli postać na długi czas całkowicie odetnie się od wszelkiego kontaktu z dziczą, może na zawsze stracić możliwość zmiany formy na zwierzęcą.
  • Postać może urodzić się bez możliwości zmiany formy, jeśli oboje rodziców było odciętych od natury, a siła ich zwierzęcych form była bardzo mała. Nie działa to na odwrót, tj. nie można całkowicie utracić ludzkiej formy.
  • Jeśli forma zwierzęca jest silna, postać może mieć odruchy typowe dla danej rasy (np. kotowaty może mruczeć podczas pieszczot lub lizać rękę, a gad może przedłużać literę "s").

Wpisy

Podstawy

  • Każdy wątek rozpoczyna się od opowiadania w poście (minimum 150 słów), a następne odpisy umieszczane są w komentarzach (minimum 50 słów). Minimalna ilość słów jest jednak absolutnym minimum i zachęcamy do o wiele większego rozpisywania się. Określenie czasu akcji, notka końcowa oraz tekst przekreślony nie jest zaliczany do łącznej liczby słów.
  • Na blogu panuje wymóg wysyłania minimum dwóch odpisów na okres czterech tygodni.
  • Zabronione jest mieszanie w fabule, podejmowanie ważnych decyzji za autora drugiego bohatera oraz przekształcanie charakterów innych postaci w odpisie. Najlepiej jest ustalić z właścicielem postaci jej reakcję na daną sytuację. Ponadto zakazuje się umieszczania linków do zdjęć i klipów video w odpisie.
  • Zakaz opisywania scen erotycznych.

Budowa wątku

  • Każde opowiadanie rozpoczynające wątek ma swój tytuł i przekłada się on na tytuł całego wątku. Poza tytułem serii należy jeszcze zawrzeć informację, która postać jest autorem opowiadania. Nie podajemy odbiorcy. [Przykład poprawnie zapisanego tytułu: Od Maggie –"Łowca i zwierzyna"].
  • Etykiety przypisane do danego opowiadania muszą zawierać tytuł wątku oraz nazwy postaci biorących w nim udział (uczestnicy mogą dochodzić wraz z rozwojem akcji).
  • Pierwszy wpis wątku (post) powinien zaczynać się od daty dni w których rozgrywa się cała akcja (może być ona wydłużana na bieżąco wraz z rozwojem akcji). Oprócz tego należy również nad każdym osobnym odpisem napisać datę kiedy toczy się jego akcja (np. "akcja odpisu rozgrywa się w dniach 21-23 marca"). Pozwala to uniknąć niezgodności takich jak znajdowanie się przez postać w dwóch miejscach jednocześnie.
  • Nie jest zabronione, by wątek zahaczał czasowo inny, jednak należy wtedy uwzględnić akcję danego wątku. Tzn. jeśli wątki A i B dzieją się w tym samym dniu, a postać z wątku B spędziła wtedy cały dzień w swoim mieszkaniu, to postaci z wątku A nie mogą jej nagle magicznie zobaczyć w galerii handlowej.
  • Niedozwolone jest zbytnie wybieganie odpisów w przyszłość – kilka dni jest w porządku, aczkolwiek radzimy nie skakać z miesiąca na miesiąc. Jeśli już potrzebujemy kilkumiesięcznego time-skipu w wątku, radzimy po prostu go zakończyć, zająć się przez te kilka miesięcy innymi wątkami (opisując co postać robiła w czasie naszego time-skipu), po czym rozpocząć nowy wątek jako kontynuację tego pierwszego (można zalinkować stary wątek, jeśli jego znajomość jest wymagana do zrozumienia fabuły).
  • Pod koniec każdego odpisu należy zaznaczyć do kogo jest on skierowany, czyli kto ma je kontynuować. Jeśli wątek jest indywidualny, wystarczy "Ciąg dalszy nastąpi", jeśli za to ma to być ostatni odpis w wątku – "Koniec".
  • Jeśli mamy potrzebę użyć edytowania tekstu w opowiadaniu (tj. podkreślić coś lub pogrubić), a nie mamy jak tego samodzielnie zrobić, należy dany fragment tekstu wstawić pomiędzy następujące znaki:
    – Kursywa: <i>tekst</i> –> tekst;
    – Pogrubienie: <b>tekst</b> –> tekst;
    – Podkreślenie: <u>tekst</u> –> tekst;
    – Przekreślenie: ~~tekst~~ –> tekst. Uwaga: Tekst przekreślony nie liczy się do łącznej liczby słów w opowiadaniu oraz nie funkcjonuje w komentarzach.

Prowadzenie wątków

  • Autorzy, którzy decydują się na wspólny wątek, sami ustalają jego przebieg – administracja dba tylko o to, aby odpisy nie naruszały swą treścią odgórnych zasad. Sytuacje takie jak ewentualne potyczki między postaciami są zaliczane do rzeczy, których przebieg i wynik ustalają autorzy wątku – jako że na blogu nie występuje żaden system statystyk. Jeśli są problemy z ustaleniem zwycięzcy starcia, istnieje możliwość zapytania administracji. Wyrok administracji w tej sprawie nie jest ostateczny i dlatego jeśli jednak autorzy wątku postąpią inaczej, niż wskazał administrator, to mają do tego pełne prawo.
  • Ponieważ czas świata przedstawionego toczy się takim samym rytmem jak w prawdziwym świecie, nie należy grzęznąć w jednym okresie, tylko stale modyfikować i przesuwać akcję w odpisach jak najbliżej teraźniejszości. Warto pamiętać, że wartkość akcji pomaga w utrzymaniu płynności na blogu – inaczej niż w przypadku, gdyby wszyscy osadzali akcję w kwietniu, podczas gdy mamy już czerwiec.
  • Jeśli wątek nie jest aktywnie prowadzony, to po okresie ośmiu tygodni (tj. ok. dwóch miesięcy) Mistrz Gry zamyka go.
  • Mistrz Gry jest osobą, która normalnie nie ma prawa wcinać się w historie postaci i zmieniać ich przebiegu. Dostaje takie prawo jedynie przy okazji zamykania zaległych wątków – jego zadaniem jest pod ostatnim odpisem napisanie końca historii w taki sposób, aby wyprowadzić ją na możliwie jak najbardziej neutralne pole (chyba, że autorzy wątku sami poproszą o negatywną/pozytywną ingerencję Mistrza Gry). Mistrz Gry sam z siebie nie może powodować m.in. pogorszenia/poprawienia relacji między postaciami, zmiany ich stanu zdrowia, przenoszenia ich w inne miejsca oraz wykonywania czynności, o których może decydować tylko właściciel postaci. Jeśli Mistrz Gry naruszy te reguły, autorzy wątku mają prawo odwołać się do zmiany scenariusza. Końcówka Mistrza Gry musi pozostać krótka i zwięzła w treści.
  • Poza znanymi wszystkim wątkami pisanymi w parach, na blogu można prowadzić też te pisane samodzielnie, bądź z większą grupą. Jeśli marzy Ci się samotna wędrówka po świecie – droga wolna, jednak nie zapominaj, że nadal jesteś zobowiązany do uwzględniania ważnych wydarzeń fabularnych.
  • Wątków indywidualnych nie dotyczy zasada zamykania po okresie ośmiu tygodni w razie słabszej aktywności – chyba, że widać jak na dłoni, że autor go po prostu olał.

Eventy fabularne

  • Raz na jakiś czas na świecie dzieją się różne niecodzienne sytuacje, związane z wizją końca. Jeśli są one na tyle istotne, aby zaangażowały się w to najważniejsze media lub Główna Rada, publikowane są one na blogu w postaci eventu fabularnego lub krótkich ogłoszeń w pasku z nowościami. Zalecamy sprawdzać, czy w czasie i miejscu naszego planowanego wątku nie wydarzy się coś nowego.
  • Wydarzenia te obejmują wszystkie postaci przebywające obecnie w pobliżu, bez względu na rodzaj prowadzonych wątków. Muszą one uwzględnić w swoich historiach dane zdarzenie, jeśli trwa ono w dniach, w których prowadzą wątek. Nie ma obowiązku mieszania się, aczkolwiek gdy przykładowo postać znajdzie się w zasięgu rażenia broni palnej jakiegoś psychola to logiczne jest, że nie zdoła ominąć tego wydarzenia, jakby jej nie dotyczyło.
  • Nowe wydarzenia co jakiś czas dodawane są przez administrację lub wynikają z prowadzonych przez postaci wątków. Prosimy jednak konsultować najpierw wydarzenia, które mają wpływ na wiele postaci lub miejsc.

Świat przedstawiony

Codzienność

  • Wiadomość o końcu świata wstrząsnęła całym społeczeństwem, powodując panikę. Zwiększył się wskaźnik przestępczości, dlatego też przestępstwa zdarzają się teraz o wiele częściej, chociaż Główna Rada robi wszystko, aby uspokoić ludzi.
  • W nowym, a zarazem ostatnim etapie życia wszystko może się zdarzyć. Pamiętaj jednak, że rzeczy, które Twoja postać zrobi, będą ciągnęły za sobą konsekwencje. Jeśli kogoś zabije, obrabuje bank z grupką znajomych lub wciągnie się w nielegalny interes, jej sytuacja nie będzie rysowała się kolorowo. Oczywiście tylko wtedy, gdy da się złapać.
  • Możesz kierować swoją postacią jak tylko zechcesz, pamiętaj jednak, by jej zachowanie było zgodne z nastawieniem co do wieści o końcu świata. Jeśli Twoja postać uważa to wszystko za stek bzdur, nikt nie zabroni jej nadal chodzić normalnie do pracy, realizować pasji i patrzeć z politowaniem na tych wszystkich idiotów, którzy się nabrali. Może też rzucić wszystko i zaszyć się w dziczy albo dołączyć do ambitnej grupy naukowców, próbujących wynaleźć sposób na przedłużenie okresu życia przed ostatecznym końcem.
  • Należy pamiętać o zachowaniu realizmu. Oczywistą rzeczą jest, że postać nie zdoła wybrać się w podróż dookoła świata, jeśli nie ma na to funduszy – wieść o końcu świata nie sprawi, że pieniądze nagle zaczną spadać z nieba.
  • Waluta używana w świecie Cyklu Zatracenia jest wszędzie taka sama i są nią lumy oraz lumiaki. Przyjmujemy, że 100 lumiaków to jeden lum. Jeden lum ma wartość jednej złotówki, a jeden lumiak – jednego grosza. 

Edukacja

  • Edukacja nie różni się niczym od tej w zwykłym świecie, a szkoły są usytuowane w większości miast, nawet tych słabo rozwiniętych. W przypadku osad i wsi na pograniczu dziczy, dzieci albo dojeżdżają do najbliższych szkół, albo są nauczane przez tzw. starszyznę lub wędrownych nauczycieli.
  • Blog idzie nowym polskim systemem, tj. uwzględnia 8 klas nauki w szkole podstawowej i odpowiednio dłuższy czas w szkole średniej. Szkołę rozpoczyna się w wieku 6 lat.
  • W przypadku dorosłych postaci, studiów i pracy, wszystko wygląda tak samo, jak w świecie realnym, a pula zawodów pozostaje taka sama (chociaż niektóre z nich rządzą się nieco innymi prawami, np. wojsko).

Rodzina

  • Wszystkie etapy, zaczynając od poznania się, na małżeństwie kończąc, przebiegają tak samo jak w przypadku realnego świata. Nie ma żadnych ustalonych odgórnie wytycznych co do tego, kto komu się oświadcza i tak dalej – ogólnie panuje w tym przypadku dość duża swoboda.
  • Nie ma żadnych odgórnych ograniczeń co do orientacji seksualnej ani rodzaju związków, należy jednak pamiętać, że wszystko zależy od postaci – tak jak w świecie realnym, każdy bohater ma swoje własne poglądy i różne opinie. Dlatego też nie gwarantujemy stuprocentowej akceptacji wśród innych postaci czy autorów. To samo tyczy się związków między dwiema różnymi rasami, jednak takie pary od czasów odkrycia Andromedy są na porządku dziennym i obecnie mało kto się ich czepia.
  • Zajście w ciążę jest możliwe zarówno dla związków jednej rasy, jak i tych mieszanych. Postaci z naszego świata różnią się od ludzi ze świata realnego czasem ciąży, która trwa tylko miesiąc. Maksymalnie tydzień po zapłodnieniu ciężarna kobieta, jeśli była przemieniona, automatycznie wraca do formy ludzkiej i nie może przybrać formy zwierzęcej do końca ciąży, niezależnie od jej siły formy. Po miesiącu następuje poród. W przypadku związku postaci dwóch różnych ras, dziecko zawsze przejmuje rasę tylko jednego rodzica. Zarówno w przypadku jednorasowej, jak i mieszanej pary, forma dziecka może być innego gatunku niż forma rodzica (np. formą matki jest tygrys bengalski, ojca lew azjatycki, ale potomka gepard grzywiasty).
  • Dzieci urodzone w czasie trwania akcji bloga lub młodsze niż 7 lat nie mogą być postaciami grywalnymi. Należy zwrócić uwagę na to, że na założenie rodziny decydują się przede wszystkim postacie, dla których jest to ostatni gwizdek, by nacieszyć się posiadaniem potomstwa lub po prostu nie wierzą one w wizję końca świata i traktują to jako normalną kolej rzeczy. 

Polityka

  • Nad wszystkimi stoi Główna Rada – oficjalna, ogólnoświatowa grupa polityków, których zadaniem jest dbanie o dobro całego społeczeństwa. GR powstała po odkryciu piątego kontynentu, gdy wszystkie rasy postanowiły podzielić się nowym kawałkiem świata i zawrzeć rozejm.
  • GR przewodzi czwórka głównych polityków, po jednym z każdej rasy i to ich zdanie liczy się najbardziej. Z założenia cała czwórka ma być równa, od kilku lat jednak jedna z nich, Penelope Merfang, wyraźnie staje się osobą o najważniejszym głosie i udziela się ona o wiele częściej niż pozostali. Do reszty członków GR zaliczają się prezydenci wszystkich krajów i ich doradcy.
  • Jedną z najważniejszych spraw ustalonych przez GR było ustanowienie kary śmierci za najcięższe przestępstwa. Ponadto postanowiono, że wszelka broń będzie możliwa do zakupu legalnie tylko na licencję. Aby ją zdobyć, należy napisać podanie bezpośrednio do rządu z wyjaśnieniem celu posiadania broni. GR powołało też do służby Specjalny Oddział Wywiadowczy (SOW), którego zadaniem jest tropienie i chwytanie największych przestępców oraz grup przestępczych.